!| ~Tentang Dia~ |!: Apa kata hati?

Apa kata hati?

Part 1

'Kringg!!'

Semua pelajar melepaskan keluhan berat. Tak tahu samaada keluhan lega atau keluhan tak puas hati.

"Akhirnya, semua dah selesai!"

 Ya, semua sudah selesai. Penat lelah selama beberapa minggu sudah berakhir. Mata coklat itu meliar mencari rakan-rakan disebalik himpunan pelajar yang tak sabar nak balik rumah. Maklumlah, cuti menanti.    Senyuman meleret diwajah apabila melihat Hanna , Farhan dan Joshua berjalan menuju ke pintu utama tempat  Sara berdiri.

"Hoi! Apa ni senyum-senyum? Angankan orang kat kampung ek?"

"Amboi, bahasa kau tu Josh murni sangat mengalahkan orang politik! Hei, orang ada nama daa", Hanna dan Joshua bertekak lagi. Selalu ada saja yang tidak dikena antara mereka berdua. Sara dan Farhan senyum sesama sendiri melihat gelagat mereka.

"Dah la tu. Orang lain dok gembira exam dah habis. Yang korang berdua ni sempat lagi bertekak." Sara cuba leraikan Hanna dan Joshua yang tak ubah macam kucing dan tikus.

"Betul tu. Dah la cuti lama nanti, korang masih pulak nak gaduh. Kang ada yang rindu pulak. Hahaha", Farhan ketawa sambil melihat muka Hanna yang tunjuk muka meluat.

"Aku nak rindu kat Josh? Tak pernah mimpi pon"

"Betul ka? Tapi aku pernah mimpi tau yang kau rindu kat aku. Kau siap nangis-nangis lagi"

"Hei! Cakap bebaik tau. Kau tu otak kotor sangat sampai mimpikan orang. Hish, tak sanggup aku tau nak bayang"

"Jangan nak bayang la cik Hanna oi. Orangnya ni haa, kat depan kau dah"

"Tolong sikit ek. Aku bagi penumbuk baru hang tau!"

"Amboi, ganas tak kena rupa"

"Dah la tu. Korang fikir aku dan Farhan kat sini nak tengok korang gaduh ke? Tak da masa la."

Hanna dan Joshua terdiam. Jarang sangat dorang tengok Sara naik angin. Muka selalu tenang dan sering senyum. Tapi kalau dah panas, lelaki sendiri boleh terdiam. Hanna masak sangat dengan angin Sara tu.

"Sorry Sara, tak sengaja. Kau janganla marah ek?"

"Ya Sara, minta ampun"

Sara tergelak melihat gelagat Joshua yang meminta ampun macam nak raya. Tak jadi paln nak takutkan dorang.

"Sara dah mengamuk baru tau nak minta ampun. Apa daa. Ni, esok engkau jadi tak ikut aku dan Josh balik esok? Jangan kata tak jadi pulak. Aku dah belikan kau tiket tau Hanna."

"Dah tau orang satu kampung dengan dia nak tanya lagi. Mestila jadi. Fikir aku ni berani ke nak balik sendiri macam Sara ni?"

Semua mata tertumpu pada Sara.

"Kau ok tak balik sendiri ni, Sara? Risau pulak aku."

"Betul kata Farhan tu. Kau tak takut ke?"

Hanna sokong Farhan. Joshua pula terangguk-angguk sampai makan pisang goreng. Entah darimana dia dapat benda tu.

"Aku ok la. Korang tau kan yang aku suka balik sendiri. Jangan risaula"

"Tapi,  " Sara memotong ayat Hanna

"Tak da tapi-tapi. Dah, aku nak balik kemas barang. Hanna, nak ikut tak?"

"Yala. Korang jangan tinggalkan aku esok tau!"

Farhan dan Joshua mengangguk sambil melihat Sara dan Hanna pergi mengejar bas.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Sara mengemas meja sambil menyanyi. Asyik sangat sampai lupa yang ayah dia, Encik Anuar bertenggek di tepi pintu melihatnya.

"Amboi, apasal tak ikut AF?"

Sara tersentak. Hampir jatuh pinggan ditangannya. Sara menarik nafas panjang sebelum merenung tajam ayahnya.

"Ayah, kalau Sara ikut AF ayah bagi ke?"

"Huh. Kalau dah tak nak jumpa ayah, pergi la" Encik Anuar duduk sambil melihat anak gadisnya bercekak pinggang. Satu-satunya kenangan yang arwah isterinya tinggalkan. Langsung tak ubah wajah mereka. Mata coklat yang tajam renungannya, kulit sawo matang, lesung pipit di kedua belah pipi menambah seri anak gadisnya itu. Lamunan encik Anuar terganggu apabila Sara bersuara.

"Tau tak pa. Ayah tu bukan Sara tak tau. Anti gila dengan rangcangan macam AF tu, tapi lagu-lagu dorang ayah layan juga. Tak faham Sara tau"

"Yang tau lain cerita." Sara mencebik sebelum meneruskan kerjanya.

"Sara"

"Ya ayah"

"Mak Long cari Sara"

"Mak Long? Bila pula Sara ada Mak Long?" Sara berpusing melihat Encik Anuar. Setahu Sara, Encik Anuar anak tunggal . Sejak bila ayah ada kakak ni?

" Budak ni, nak kena ketuk kot. Mak Long la, Mak Anisa. Macam mana boleh lupa ni?"

Sara menepuk dahi. Apa nak jadi dengan aku ni? Mak Long, sepupu ayah. Dah masuk tahap nyanyuk dah ni.

"Sorry, ayah. Orang lupa. hehe, Mak Long cari Sara ek? Kenapa?"

"Orang rindu kot."

"Macam lain je? Ada apa-apa ka ayah?"

"huh? Err, entah. Nanti Mak Long datang Sara tau juga nanti."

"Ayah, jangan bikin suspen."

"Bye"

Sara tercengang melihat Encik Anuar meninggalkan dia. Apa ni?


No comments:

Post a Comment

Halloo..
Tinggalkan komen kat bawah ni yerr..